Budapest Reptér
Magyarország legnagyobb és legismertebb repülőtere a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A repülőteret 2011 március 25.-én Liszt Ferenc zeneszerző emlékének tisztelegve nevezték át mai nevére, hiszen előtte egy korábbi néven, mégpedig Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér néven ismerték, a köztudatban is ez a név maradt még máig is, a repülőteret továbbra is Ferihegyként emlegetik a legtöbben. A repülőteret eredetileg a fekvése miatt nevezték el Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtérnek. A szomszédban fekvő Ferihegy nevét a területen a 19. században szőlő birtokkal rendelkező Mayerffy Ferencről (1776–1845) kapta. Napjainkban a terület már szinte teljesen sík fekvésű, mert a korábban 147 méter magas homokos dombot, amely itt feküdt, az 1940-es években a repülőtér építése során elegyengették. Ettől függetlenül a Ferihegy elnevezés megmaradt. Az új névváltoztatás kisebb politikai vitákat is kiváltott, mivel az átnevezésekben illetékes Földrajzinév-bizottság az eredeti név megőrzése érdekében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Budapest–Ferihegy elnevezést javasolta. Ellenben végül maradt a mostani, rövidebb elnevezés. Magyarországi öt nemzetközi repülőtere közül a legnagyobb forgalmat lebonyolító repülőtere, a Liszt Ferenc Repülőtér. Forgalma napjainkra 20 millió utas is lehet. Szinte minden kontinensre és országba is indulnak járatok, mind az Európai, észak-amerikai,távol-keleti, afrikaiés közel-keleti országok repülőtereivel egyaránt forgalmi kapcsolatban van.
A repülőtér Budapest központjától 16 kilométerre található az 1-es, 22 kilométerre a 2-es terminál. A területe helyrajzilag Budapest XVIII. kerületéhez és Vecséshez tartozik. Legegyszerűbben a belváros irányából az Üllői úton haladva, és az 1943-ban elkészült gyorsforgalmi úton közelíthető meg. A vidéki városokból, vagy Budapest külső kerületeiből pedig az M0-ás autópálya felől lehet könnyedén elérni a repülőteret. A repülőtér területét az ország bármely pontjáról kiindulva könnyen meg lehet közelíteni gépkocsival. Az úgynevezett Gyorsforgalmi úton, mindössze 20 perc alatt kiérhetnek a város központjától a repülőtérig, hiszen az utat szabályozó szalagkorlátnak köszönhetően, a forgalom haladása akadálymentes, hosszabb menetidő csak rendkívüli körülmények között kell számítani. Viszont éppen ezért mindenképpen bele kell számolni az esetleges baleset vagy a forgalmi dugók lehetőségét. A gépkocsival a repülőtérre érkezők számára a Budapest Airport Zrt. több különböző parkolási lehetőséget is kínál. Természetesen szót kell ejteni a reptéri transzferekről is, amelyek rendkívül kényelmes kiutazást és bejutást biztosítanak a repülőtérre. Ezen kívül taxival is ki lehet könnyen jutni könnyedén a repülőtérre, ahogy a reptérről is kiváló bejutást biztosítanak a belvárosba vagy Budapest bármely pontjára. A reptéri tarifák általában egységesek.
Tömegközlekedéssel a nappali órákban a Belváros felől a Deák Ferenc térről induló 100E jelzésű közvetlen reptéri járattal, vagy az M3-as Metróval a Nagyárad térig, vagy Kőbánya-Kispest állomásig közlekedve, majd ott a 200E buszra átszállva a Liszt Ferenc Airport 2 végállomásig utazva közelíthető meg. Az éjszakai órákban közvetlenül szintén a 100E busszal (csak 1 óra előtt és fél 4 után), emellett a 914-es a 911Avagy a950-es éjszakai busszal majd a Népligetnél a 200E buszra átszállva érhető el a repülőtér. A repülőtérhez legközelebbi vasútállomás a Ferihegy, ahonnan a 200E buszra a Ferihegy vasútállomás megállóban átszállva Liszt Ferenc Airport 2 végállomásig utazva lehet megközelíteni a repülőteret.
A légikikötő területe több, mint 1500 hektáron terül el, összehasonlításképpen ez a Margitsziget területének 15-szöröse. Több, mint 200 épület található a repülőtér területén. Majdnem 20 kilométernyi távvezeték és közel 50 km vízvezeték kanyarog a Liszt Ferenc Repülőtér alatt. A Liszt Ferenc Repülőtér egy önálló kisváros a nagyvárosban, amely többek között saját kutakkal és vízművel, víztisztítóval, és hőerőművel, szemétégetővel és benzinkúttal is rendelkezik. Az is érdekesség, és kevesen is tudják, hogy egy repülőgép leszállásától, nagyságrendileg száz ember dolgozik másodpercre pontos koreográfia szerint azon, hogy a repülőgép minél hamarabb újra felszállhasson.
2018-ban adtak át egy 400 ágyas repülőtéri hotelt. Ugyanebben az időben nyitották meg a B jelű utasmólót is, amely három szélestörzsű és négy keskenytörzsű repülő egyidejű kiszolgálására képes. Ezen kívül a repülőtér megkapta a “karbonsemleges” minősítést is a Repülőterek Nemzetközi Tanácsától. A 2B jelű terminál 2A bővítéseként épült, de egy teljesen különálló terminálként tartják nyilván, amelyet 1998-ban adták át. 2011. március 27-én nyitották meg a 2A és 2B terminál új, közös épületét, a SkyCourtot. Ez nagy előrelépés volt a repülőtér fejlődésében. A SkyCourt egy öt emeletes épület, amelyből kettő a föld alatti szolgálataival segíti a reptér folyamatos működését. Ezek az emeletek az utasok számára zárva vannak. Ezeken a szinteken találhatók többek között a szellőztető berendezések, a repülőtéri személyzet öltözői és pihenőhelyiségei, valamint a csomagosztályozó gépsorok is. Az összesen 24.000 négyzetméternyi hasznos terület meghatározó része az utasforgalom részére van fenntartva. Többek között a biztonsági ellenőrzések egy része is itt található. Ennek az épületkomplexumnak köszönhetően a kettes terminál teljes kapacitása a korábbihoz képest majdnem a kétszeresére emelkedett.
A repülőtéren szigorú szabályok és ellenőrzések betartása mellett lehet feljutni a repülőgépekre. A 2B terminálokon „becheckolt” utasok a biztonsági átvilágítás után egy Duty Free shopon, vagyis egy vámszabad területen keresztül érkeznek a SkyCourt várótermi részébe, ahonnan két irányban lehet eljutni a beszállító kapukig. A SkyCourt várótermi részén, a két emeleten, a különböző boltok mellett kávézók és éttermek is találhatók. A SkyCourt galériaszintjén megnyitotta kapuit, több, exkluzív várótermek is, mint a MasterCard Lounge, és SkyCourt Lounge néven a Platinum Lounge és az Executive Lounge mellett.
A repülőtér szigorúan ellenőrzött objektum. A látogatáshoz, biztonsági okokból, hatósági háttérellenőrzés szükséges. A Kilátóterasz a repülőtér 2A Termináljának indulási csarnokában, a galéria szinten található. Egy normál belépőjegy 400.- forintba kerül, amelyet készpénzzel lehet kifizetni. Lehet vásárolni 15, valamint harminc darabos gyűjtőjegyeket is, ezek a csoportok számára kínálnak kedvező lehetőséget. A 15 db-os 5.000.-, a 30 db-os gyűjtőjegy 10.000.- forintba kerül. Az Aeropark egy magyar repüléstörténeti múzeum, amely Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálja közelében helyezkedik el. A repülőgép múzeumban többek között megtekinthetők a magyar utasszállító repülőgépének régebbi változatai, és néhány évvel ezelőttig szinte a teljes fejlődéstörténet. Itt látható a Li-2 típusú gépeken kívül, egészen az ezredfordulóig szolgálatban lévő Tu-154-esig többféle repülőgép, valamint számos repülőtéri kiszolgáló eszköz. Az Aeroparkban néhány kivétellel, majdnem az összes repülőgép pilótafülkéje is megtekinthető, többek között az Il-18-as, Tu-134-es valamint Tu-154-es. Az Aeropark minden évben több múzeumhoz hasonlóan csatlakozik a Múzeumok éjszakája rendezvénysorozathoz. Akik kíváncsiak a régebbi repülőgépekre, azoknak mindenképpen ajánlott megnézni a múzeumot.
A repülőteret hamarosan korszerűsíteni fogják, nemsokára egy 225 milliárd forintos beruházásból újítják fel és bővítik ki a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. Lesz a tervek szerint többek között vasúti megálló, amely egy hosszú távú parkoló mellett, a föld alatt fog elhelyezkedni. Ezen kívül tervben van egy a parkolóház és a szálloda között megépülő, várhatóan függőfolyosó is, amely elvezeti az utasokat majd az új terminál épületébe, illetve a már meglévő 2B épületbe.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyre több utast fogad évente, és azt sem szabad elfelejteni, hogy sok magyar embernek biztosít hosszú távú megélhetést.